Aktualności
Fotografia jest piękną pasją...
Fotografia to moja wielka pasja. Zajmuję się nią już od trzech lat. Dzień w którym nie zrobię zdjęcia, choćby telefonem jest dla mnie dniem straconym. Ale fotografowanie nie ogranicza się do samej przyjemności płynącej z łapania chwili. Dla mnie to coś znacznie więcej. To możliwość pracy z ludźmi. Otwartość na świat. Dostrzeganie maleńkich rzeczy, których do tej pory nie widzieliśmy albo po prostu nie zwracaliśmy na nie uwagi. To najpiękniejsza zabawa, jaką dotychczas wymyśliła sobie ludzkość!
10 rad dla fotografa:
1. Nie załamuj się, gdy popełnisz błąd
2. Nie oczekuj efektów zbyt szybko
3. Nie ubóstwiaj drogiego sprzętu
4. Nie wywyższaj się
5. Nie ignoruj zasad
6. Nie przestawaj się uczyć
7. Nie katuj swojego sprzętu
8. Nie przestawaj fotografować
9. Nie porównuj się z innymi
10. Nie podchodź zbyt luźno do zadań
Bierni pasjonaci fotografii?
Pasjonowanie fotografią może obejmować zarówno robienie zdjęć, jak i ich oglądanie. Coraz więcej osób jest biernymi pasjonatami fotografii. Dużo ludzi śledzi poczynania znakomitych fotografów na mediach społecznościowych. Myślę, że każdy z nas na swoim Instagramie obserwuje co najmniej jednego fotografa. Bierni pasjonaci coraz częściej szukają pomysłu jak i weny do tego, aby również tworzyć sztukę, tak piękną jaką jest fotografia.
Fotografia artystyczna?
Ten rodzaj fotografii, niezależnie czy jest to akt, fotografia taneczna, fotografia dzieci, zwierząt pozwala na pokazanie emocji, poruszenie najdelikatniejszych strun. Definicja jest prosta, w fotografii artystycznej chodzi o emocje. Fotografię artystyczną da się wykonywać każdym sprzętem. Nie musi to być profesjonalna lustrzanka za kilkanaście tysięcy, równie ciekawe zdjęcia można wykonać za pomocą znacznie tańszego sprzętu. Jednak fotografia artystyczna, to sztuka patrzenia, a to jak patrzysz zależy od obiektywu, jaki posiadasz. Dlatego obiektyw, a nawet węziej, długość ogniskowej, powinieneś dostosować do celu, który chcesz osiągnąć. I tak obiektyw standardowy (50mm) jest najbardziej uniwersalny. Szerszy kąt świetnie sprawdzi się do pokazania kontekstu (i skoków), a teleobiektyw o ogniskowej 200mm świetnie nada się do uproszczenia tła.
Ruch w fotografii
Często nudzą nas zdjęcia z zamrożonym obiektem. Ja osobiście jestem fanką spontanicznych ujęć. Bardzo lubię fotografować zwierzęta, jak i małe dzieci. Uważam, że pozowane sesje wychodzą z mody. Coraz częściej mamy do czynienie z sesjami w ekstremalnych warunkach, gdzie postawą modela i mimiką jego twarzy kieruje kierują warunki z rzeczywistości. Fotografować ruch można na dwa główne sposoby: albo chcemy go zamrozić, albo pokazać jego trwanie.W tym pierwszym wypadku będziemy musieli użyć krótkiego czasu ekspozycji. Krótki, w zależności od dynamiki ruchu, to może być od 1/250s do nawet 1/4000s. Jeśli chcesz złapać zamrożoną w powietrzu tancerkę, musisz wybrać odpowiednio krótki czas, choćby nawet za cenę zwiększenia ISO. Bez tego, przy np. 1/100s wyjdzie rozmazana plama.
Mój ulubiony fotograf
Marcin Tyszka to polski fotograf. Sławę przyniósł mu udział w programie telewizji TVN "Top model. Zostań modelką", gdzie wspólnie z uczestniczkami tworzył sesje zdjęciowe na potrzeby programu. Tyszka współpracował z największymi domami mody i fotografował czołowe postacie związane ze światem wybiegu. Polski Fotograf od dziecka był zafascynowany fotografią. Jako nastolatek urządzał w domowej piwnicy studio fotograficzne i tworzył pierwsze sesje. Jego pierwszą modelką była jego mama, a potem koleżanki poznane w telewizji. Szybko zaczął robić karierę jako profesjonalny fotograf. W latach dziewięćdziesiątych fotografował czołowe polskie gwiazdy: Edytę Górniak, Renatę Gabryjelską, Justynę Steczkowską. W 1994 roku w czasopiśmie "Uroda" ukazała się jego pierwsza profesjonalna sesja zdjęciowa z udziałem z Magdaleny Mielcarz. Po tym kariera Tyszki w Polsce potoczyła się błyskawicznie, pracował dla największych polskich pism. Od 2010 roku Marcin Tyszka robił karierę za granicą. Pracował z największymi topmodelkami i gwiazdami. Fotografował Naomi Campbell, Evę Herzigową, Millę Jovovich, Laetitię Casta, Ditę von Teese, Anję Rubik. Te informacje zebrałam z plotka.
Fotograf jako zawód?
Fotograf ma przed sobą ciężkie zadanie do wykonania. Jego praca wcale nie jest łatwa. Musi precyzyjnie uchwycić każdy moment, jego wyrazistość oraz przejrzystość. Na dodatek musi sprostać oczekiwaniom wymagających ludzi, zachowując przy tym profesjonalizm oraz życzliwość. Na dodatek fotograf powinien mieć głowę pełną pomysłów oraz abstrakcyjne myślenie. Cały czas powinien inwestować wszelkie kursy oraz w swój sprzęt. Jako ciekawostkę dodam, że najwięcej fotografowie zarabiają w województwie mazowieckim ok. 3000zł w wielkopolskim ok. 2500zł oraz w pomorskim ok. 2400zł. Najmniej jednak zarabiają w województwie lubuskim ok. 2000zł oraz podkarpackim ok. 1900zł.
Oscary w dziedzinie fotografii?
Oscar za najlepsze zdjęcia przyznawany jest przez Amerykańską Akademię Filmową od 1928 roku dla najlepszego operatora. W latach 1939-67 przyznawano oddzielnie nagrodę za zdjęcia czarno-białe i kolorowe. Tę jakże najwyższą nagrodę otrzymali między innymi:
* Edward Colman - Latający profesor
* Ernest Laszlo - Wyrok w Norymberdzie
* Paul Voget - Wspaniały świat braci Grimm
* Leon Shamroy - Kardynał
* Gabriel Figueroa - Noc iguany
* Burnett Guffey - Król szczurów
* Owen Roizman - Francuski łącznik
* Robert Surtees - Hindenburg
Wykaz wszystkich fotografów, którzy otrzymali Oscara w dziedzinie fotografii znajdziecie na Wikipedii :)
Zabawa światłem?
Sztuczne oświetlenie ma podobne właściwości jak światło zastane. W zależności od kierunku padania i stopnia rozproszenia może być ostre albo miękkie i rozproszone. Ponieważ to Ty je wybierasz i ustawiasz, musisz wiedzieć, jak je regulować i kontrolować, aby uzyskać oczekiwany efekt. Miękkość światła zależy od stopnia jego rozproszenia przez lampę. Lampa punktowa skupia wiązkę światła na obiekcie, dzięki czemu jasne miejsca emanują blaskiem, a cienie są głębokie i ostre. Lampa strumieniowa to nieco bardziej rozproszone źródło światła, lecz cienie i tak wyglądają dość ostro, szczególnie gdy ustawisz ją w pewnej odległości. Soft-boks lub reflektor z parasolem są zazwyczaj znacznie szersze i pozwalają uzyskać dużo bardziej rozproszone i miękkie światło. Kontroluj oświetlenie poprzez wybór lampy i jej odległości od obiektu. Jeśli chcesz uzyskać ostre, głębokie cienie, użyj bezpośredniego źródła światła, takiego jak lampa strumieniowa czy flesz, w stosunkowo dużej odległości od obiektu. Jeżeli natomiast chcesz zminimalizować lub zmiękczyć cienie, ustaw światło bliżej obiektu i poszerz je za pomocą soft-boksu lub parasola.